ПРОЯВ АНТИТОТАЛІТАРНИХ ТЕНДЕНЦІЙ У РЕЛІГІЙНОМУ ЖИТТІ СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ (НА ПРИКЛАДІ НЕОРЕЛІГІЙНОГО РУХУ ФАЛУНЬГУН)
DOI: https://doi.org/10.17721/2520-2626/2022.30.17
Анотація
Гаряча фаза війни путінської росії проти України сьогодні принципово змінює світову геополітику. Україна виявилась полем битви цивілізацій, заснованих на принципах свободи та демократії (з одного боку), тоталітаризму та тотального ігнорування прав людини (з іншого). Враховуючи існуючі та майбутні виклики, що постали перед воюючою Україною, необхідно уважно приглянутися до неорелігійних рухів, що поширюються на теренах країни. Зокрема, і з точки зору тоталітарних/антитоталітарних основ їхнього функціонування. Таке дослідження має непересічне значення завдяки тому, що процес розвитку релігійної культури безпосередньо пов`язаний з виникненням нових символічних систем, які, своєю чергою, не лише відображають зміни у сфері релігійності, але й впливають на формування нових змістів суспільного буття та стан суспільства. А цей процес особливо дражливий для країни, яка ось вже вісім років знаходиться у стані ідеологічної, а не лише військової, агресії тоталітарного путінського режиму.
Значна кількість неорелігійних рухів, які виникають та розповсюджуються у сучасному світі, свідчить про розвиток процесів трансформації усталеної релігійної культури. До таких неорелігійних рухів належить і рух Фалуньгун (Фалунь Дафа), достатньо популярний і в теперішній Україні. Цей неорелігійний рух привертає спеціальну увагу з огляду на необхідність зрозуміти, яким чином демократична держава повинна вибудовувати свої стосунки із неорелігійними утвореннями, що вона може собі дозволити у процесі налагодження комунікації з віруючими, а від чого повинна утриматись.
У статті робиться висновок, що на шляху до перемоги над небезпечним агресором особливого значення набувають антитоталітарні суспільні настрої громадян воюючої країни у всіх сферах життя соціуму, зокрема, й у релігійній. Окрім традиційної релігійності в Україні набули значного поширення неорелігійні рухи та організації, однозначного ставлення до яких як з боку влади та громадськості, так і з боку сучасної української соціогуманітаристики не напрацьовано. Серед таких рухів – рух Фалуньгун, що прийшов з Китаю. Як цей неорелігійний рух, який оцінюється цивілізованим світом в якості антитоталітарного та опозиційного до репресивних практик влади Китаю, так і інші подібні неорелігійні рухи, що поширюються на теренах України, потребують спеціальної уваги, вивчення та реагування з боку української широкої громадськості та владних структур.
Ключові слова
Повний текст:

Посилання
Valentin Koval'skij. (2020). V Ukraine dejstvuet kitajskaja sekta, nesushhaja smert'! [There is a Chinese sect in Ukraine that brings death!]."CNStolichnye novosti". Zhitomir. Іnfo, 3 ijulja. URL: https://www.zhitomir.info/news_37688.html (in Russian).
Granov Dm. (2007). Falun'gun v Ukraine. Kto oni? [Falun Gong in Ukraine. Who are they?]. K.: Tov. «Legko іnk.». 35 p. (in Russian).
Devjat' kommentariev o kommunisticheskoj partii [Nine Commentaries on the Communist Party]. Mezhdunarodnyj proekt «Velikaja jepoha». (2007). Ukraina: Driant. 254 p. (in Russian).
Іnfocentr Falun' Dafa v Ukraїnі [Falun Dafa Information Center in Ukraine]. URL: https://uk.falundafa.org/ (in Ukrainian).
Iryna Hrabovska. Relihiinyi fundamentalizm i suchasna Ukraina [Religious fundamentalism andmodern Ukraine]. «Den». URL: https://day.kyiv.ua/uk/blog/suspilstvo/religiynyyfundamentalizm-i-suchasna-ukrayina-2022 (in Ukrainian).
Li Khunchzhi. Chzhuan Falun. Obertannia Falun [Zhuan Falun. Falun rotation]. URL: https://uk.falundafa.org/books/ZhuanFalun/zfl_03.htm (in Ukrainian).
Li Khunchzhi. Zbirnyk Propovidei Zakonu v riznykh mistsiakh. T.1-6 – zhovten 2006 [A collection of Sermons on the Law in various places. Vol. 1-6. – October, 2006]. URL: https://uk.falundafa.org/falundafa-books.html (in Ukrainian).
Li Hunchzhi. Falun' Dafa. Sut' userdnogo sovershenstvovanija. (Nojabr', 2014)[ Falun Dafa. The essence of conscientious improvement (November,2014)]. URL: https://rus.falundafa.org/books/SytYserdnogoSovOne_20141129/SytYserdnogoSovOne.pdf (in Russian).
Morozova E. (2002). Ozdorovitel'naja gimnastika – sredstvo ot konca sveta [Wellness gymnastics - a remedy for the end of the world]. URL:www.google.com.ua, zn,ua (in Russian).
Natsionalna pam„iat v umovakh suspilnykh peretvoren [National memory in the conditions of social transformations]. (2022). Kyiv: Instytut filosofii imeni H. Skovorody NAN Ukrainy. 296 p. (in Ukrainian).
Nashym svitom keruie pryvyd komunizmu [Our world is ruled by the specter of communism]. Radio Svoboda, 02.06.2022. URL: https://radiosvoboda.org (in Ukrainian).
Petuhov V.Je. (2007). Social'no-psihologicheskaja ocenka dejatel'nosti Falun'gun v Ukraine [Sociopsychological assessment of the activities of Falun Gong in Ukraine]. Granov Dm. Falun'gun v Ukraine. Kto oni? K.: Tov. «Legko іnk.». P. 11–17 (in Russian).
Serhii Hrabovskyi (2022). Putin, Solzhenytsyn i viina. Pobudova «spravzhnoi Rosii» za prypysamy «pravoslavnoho aiatoly» [Putin, Solzhenitsyn and war. The construction of "real Russia" according to the prescriptions of the "Orthodox Ayatollah"]. Nizhyn: Vydavets PP Lysenko M.M. 36 p. (in Ukrainian).
Talko Tetiana (2016). Neorelihii v Ukraini ta problemy mizhkonfesiinoi komunikatsii v konteksti osvitno-vykhovnoho protsesu [Neoreligions in Ukraine and problems of interfaith communication in the context of the educational process]. Versus: naukovo-teoretychnyi chasopys. № 1 (8). Melitopol: MDPU. P. 72–76 (in Ukrainian).
Talko Tetiana (2017). Problema transformatsii relihiinoi svidomosti ukraintsiv u konteksti postkolonialnykh studii [The problem of transformation of the religious consciousness of Ukrainians in the context of post-colonial studies]. Ukrainoznavchyi almanakh. Vypusk 20. P. 55–61 (in Ukrainian).
Tishhenko K. (2006). Falun' Dafa, ili lechenie mirovozzreniem [Falun Dafa or worldview treatment]. Ukraїns'ka pravda, 20 serpnja. URL: www.google.com.ua, Pravda.com.ua (in Russian).
«Chym zaimaietsia novitnia teolohiia?» Aktualna rozmova pro rozvytok bohoslovia v Ukraini ta sviti ["What does modern theology do?" Current conversation about the development of theology in Ukraine and the world]. URL: https://www.religion.in.ua/main/interview/45070-chim-zajmayetsya-novitnya-teologiya-aktualnarozmova-pro-rozvitok-bogoslovya-v-ukrayini-tasviti.html (in Ukrainian).
Iryna GRABOVSKA, Тetiana ТALKO, Svitlana KAHAMLYK, Maryna HONCHARENKO, Yuliia SIEROVA. Political Ideas Presented by Leaders of the ―New Generation‖ Charismatic Movement Regarding the Formation of Postsecular Trends in Ukraine. Wisdom. Vol. 17 No. 1 (2021): 1/2021. Р. 96–110. URL: https://www.wisdomperiodical.com/index.php/wisdom/issue/current
Grabovska Irina, Talko Tetiana, Vlasova Tetiana. New religions as the postsecular epiphenomenon of globalization in the contemporary Ukrainian society. HTS Teologiese Studies / Teological Studies. № 1, 2020. URL: https://hts.org.za/index.php/hts (24 February 2020)
I.M. Hrabovska, T.M. Talko. The influence of religious fundamentalism on the formation of the image of the aggressor in the consciousness of modern ukrainian students. The Russian-Ukrainian war (2014–2022): historical, political, culturaleducational, religious, economic, and legal aspects: Scientific monograph. Riga, Latvia : ―Baltija Publishing‖, 2022. P. 1350–1357.
Penny Benjamin, The religion of Falun Gong (Chicago: University of Chicago Press). (13.04.2012). URL: https://www.amazon.com/Religion-Falun-Gong-Benjamin-Penny/dp/0226655016.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.

Цей твір ліцензовано на умовах Ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства — Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна.