АНАЛІЗ ВІЗУАЛЬНИХ ОБРАЗІВ ЖІНОК-ВІЙСЬКОВИХ У КИТАЙСЬКИХ ТА УКРАЇНСЬКИХ ІНТЕРНЕТ-ВИДАННЯХ 2020 – ПОЧАТКУ 2022 РОКІВ
DOI: https://doi.org/10.17721/2520-2626/2022.30.16
Анотація
У статті розглянуто особливості формування образів жінок-військових в Україні та Китайській Народній Республіці (КНР). Збройні сили України та Народно-визвольна армія Китаю перебувають у процесі стрімкої модернізації.Початок повномасштабної війни проти України та значний вплив Китаю на майбутнє світової політики актуалізував військову тематику.У дослідженні був проаналізований доступний медіапростір Інтернету України та Китаю з використанням пошукових систем Google та Baidu. З огляду на сучасну геополітичну ситуацію у світі, був вибраний період пошуку - за два роки до початку повномасштабного російського вторгнення в Україну. Зображення, як і тексти є джерелами інформації про різноманітні аспекти соціальних і культурних явищ. Їх аналіз вимагає володіння комплексом методологічних та інтерпретативних практик. Образи жінок-військових розглядалися нами як продукт соціальногоконструювання та носії культурної семантики. Авторки статті, за допомогою доповненої та розширеної схеми аналізу фотографії П. Штомпки, досліджували відображені на фото: нормативність, ритуали, звичаї, цінності та стиль життя жінок-військових України та КНР. Окрім порівняння зображень жінок-військовослужбовців у арміях КНР та України, у дослідженні порівнювались зображення чоловіків і жінок та жінок військових і жінок інших професій (у тих же Інтернет виданнях).
Виявлення гендерних стереотипів,фейсизмуврекламі та виданнях для жінок є популярною темою у світовому та вітчизняному науковому дискурсі. Досліджені нами зображення значною мірою протиставляють військових жінок стереотипним образам споживачок. Було виділено типові форми візуальної репрезентації жінок у армії через ілюстрації у Інтернет виданнях. Основними є такіформати: парадні фото, «важка армійська буденність», «здобутки та військова кар‟єра». Залучення жінок до силових структур потребує образів ідеалізованих бійчинь. У проаналізованих зображеннях китайських видань ця ідеалізація містить елементи ейджизму та сексуалізації, зокрема у рекламно-плакатних та парадних сценах. На парадних фото на особливу увагу заслуговує колористика. Знайдено відмінності у відображенні краси жінок-військових в українських та китайських медіа. Зроблено висновок, що поширення зображень жінок-військових у Інтернет виданнях може бути практикою гендерного егалітаризму.
Ключові слова
Повний текст:

Посилання
Bondar V. S., Odynak Ya. M. (2011).Vizualna sotsiolohiia: rozshyrennia epistemolohichnykh mezh sotsiolohichnoi nauky [Visual sociology: expanding the epistemological boundaries of sociological
Grabovska I. (2017).Filosofsko-svitohliadnyi analiz problemy «zhinka i viina» (na prykladi suchasnoi Ukrainy). [Philosophical and outlook analysis of the problem "woman and war" (on the example of modern Ukraine)]. VERSUS. 2017. Vol. 2 № 10. Рр.50–55 (in Ukrainian).
Dubov D. (2010).Polityka Kytaiu shchodo rehuliuvannia vnutrishnoho informatsiinoho prostoru. [China's policy on regulation of domestic information space].Politychnyi menedzhment №4. Рр. 94–102 (in Ukrainian).
Information Agency 112.ua. Archive of main news. Informatsiine Ahentstvo 112.ua. Arkhiv holovnykh novyn za 31.01.2019.URL: https://web.archive.org/web/20200320110806/https://ua.112.ua/ato/u-zbroinykh-sylakh-ukrainy-sluzhat-57-tys-viiskovosluzhbovtsiv-zhinok-poltorak-478949.html(inUkrainian).
Меlnyk V.(2022).Viina zhinochoho rodu: skilky zhinok zaraz boronyt Ukrainu v armii [Women's war: how many women are currently defending Ukraine in the army] URL: https://vikna.tv/video/ukrayina/skilky-zhinoksluzhyt-v-ukrayinskij-armiyi-zaraz/(inUkrainian).
Pipchenko N. (2013). Internet-prostir yak instrument politychnoi modernizatsii Kytaiu [Internet space as a tool of political modernization of China]. Politychnyi menedzhment. №1–2. Рр. 171–178 (in Ukrainian).
Strebkova J.V. (2017). Rozdumy pro svoikh, chuzhykh ta inakshykh. [Reflections on your own, foreigners and other people's] Henderna paradyhma osvitnoho prostoru. № 5. Рр. 34–44 (in Ukrainian).
Yakovlyev M.V. Tekhniky ta alhorytmy analizu vizualnoho materialu: rozmezhuvannia yakisnykhi kilkisnykh pidkhodiv. [Techniques and algorithms for analysis of visuals: delimitating qualitative and quantitative approaches.].Naukovi zapysky NaUKMA. Sotsiolohichni nauky. Vol. 122.Pp. 9–13.(in Ukrainian).
Ben-Xian Yao, Xiao Zhou. Gender Stereotype in Foreign Media Advertisement: Performance Feature, Function and Mechanism. In: Jin D., Lin S.(eds) Advances in Computer Science, Intelligent System and Environment. Advances in Intelligent and Soft Computing.2011Vol. 106. Springer, Berlin, Heidelberg. Pp. 653–660.
Chang Yuliang (2010) A Semiotic Analysis of Female Images in Chinese Women's Magazines.Social Sciences in China. Vol. 31. Pp.179–193.
Greg Smith (1996). Gender Advertisements Revisited: A Visual Sociology Classic? Electronic Journal of Sociology.Web. 26 Nov. 2010.
Harper D. (2012) Visual Sociology. London. Routledge. 312 р.
Piotr Sztompka (2005). Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Warszawa, 119 science]. Naukovi zapysky NaUKMA. Sotsiolohichni nauky.Vol. 122.Рр. 9–13 (in Ukrainian). Wydawnictwo Naukowe PWN ІSA. 129 р. (in Poland).
Zhang Junbo & Yao Yunzhu (1996). Differences between traditional Chinese and Western military thinking and their philosophical roots.Journal of Contemporary China.Volume 5:12. Pp. 209–221.
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.

Цей твір ліцензовано на умовах Ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства — Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна.