SOFT POWER І ПРОПАГАНДА У РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКІЙ ВІЙНІ: ЕПІСТЕМОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ


DOI: https://doi.org/10.17721/2520-2626/2022.30.11

Olena KOMAR

Анотація


М'яка сила і пропаганда – це два різні вектори на інформаційному фронті війни Росії проти України. Залежно від цільової аудиторії російська влада використовує наративи, спрямовані або на зовнішню світову аудиторію, або на внутрішню. Метою засобів "м'якої сили" є створення позитивного іміджу Росії через популяризацію російської культури, жертовного образу російської інтелігенції, розмивання кордонів між російським та українським народами через спотворення історії, мовний експансіонізм. Цільовою аудиторією російської "м'якої сили" є населення інших країн та емігранти, тоді як цільовою аудиторією пропаганди – насамперед населення Російської Федерації. Засоби пропаганди, спрямовані насамперед на внутрішнього споживача, є більш прямолінійними, жорсткими та позбавленими етичних меж. Умовою довіри до пропаганди є визнання її правильності та підпорядкованості моральній меті. Тому рішення, прийняті під впливом пропаганди, не вважаються її адептами аморальними, навіть якщо вони мають тяжкі аморальні або антигуманні наслідки. Концепціяsoftpower як м'якого впливу на противагу жорсткої сили примусу була розроблена американським політиком і дослідником Дж. Наєм для характеристики напрямів зовнішньої політики США.Термін softpower традиційно протиставляється пропаганді як за формою, так і за змістом. У статті демонструється наявність спільної ідеологічної основи між softpower і пропагандою,виявляються епістемічні засоби маніпуляцій обох інструментів російської політики, а також гібридний характер їхнього застосування.Епістемологічний аналіз пропаганди та softpower дозволяє довести як персональну, так і групову відповідальність за прийняття та поширення її наративів.

Ключові слова


softpower; пропаганда; війна; епістемічні засоби; моральна відповідальність; переконання; постправда

Повний текст:

PDF>PDF

Посилання


Kastueva-Zhan T. (2014). Paradoksy «myagkoj sily» Rossii [The Paradoxes of Russia's Soft Power]. Obshhaya tetrad'. Shkola grazhdanskogo Prosveshheniya. № 2-3 (65) (іn Russian).

Yakovleva E. (2022). Pochemu neobxodimo byt' so svoej stranoj, kogda ona sovershaet istoricheskij povorot i vybor. Otvechaet Mixail Piotrovskij [Why it is necessary to be with your country when it makes a historic turn and choice. Mikhail Piotrovsky answers]. Rossijskaya gazeta 22.06. URL: https://rg.ru/2022/06/22/kartina-mira.html (іn Russian).

Barr, M., Feklyunina, V., & Theys, S. (2015). Introduction: The Soft Power of Hard States. Politics, 35(3–4), 213–215. URL: https://doi.org/10.1111/1467-9256.12210

Campbell, R. and Hunter B. (2000) Introduction in Moral Epistemology Naturalized, R. Campbell and B. Hunter, (eds.), Canadian Journal of Philosophy (Supplementary Volume), 1–28.

Clifford, W.K., 1877 [1999], ―The ethics of belief‖, in T. Madigan, (ed.), The ethics of belief and other essays, Amherst, MA: Prometheus, 70–96.

Federico, C. M., Hunt, C. V., and Fisher, E. L. (2013). Uncertainty and status-based asymmetries in the distinction between the ―good‖ us and the ―bad‖ them: evidence that group status strengthens the relationship between the need for cognitive closure and extremity in intergroup differentiation. J. Soc. Issues 69, 473–494. doi: 10.1111/josi.12025

Keating, V. C., Kaczmarska, K. Conservative soft power: liberal soft power bias and the ‗hidden‘ attraction of Russia. Journal of International Relations and Development; London Vol. 22, Iss. 1, (Mar 2019): 1-27. DOI:10.1057/s41268-017-0100-6

Levy, N. Bad Beliefs: Why They Happen to Good People. Oxford University Press, 2022.

Levy, N., & Ross, R. (2021) ―The cognitive science of fake news.‖ Hannon M. & De Ridder J. (eds) The Routledge Handbook of Political Epistemology, pp. 181–191. Routledge.

Nguyen, C. T.hi, (2020), ―Echo Chambers and Epistemic Bubbles‖, Episteme, 17(2): 141–161.doi:10.1017/epi.2018.32.

Nye Jr., Joseph S. (2004) Soft Power: The Means to Success in World Politics, New York: Public Affairs.

Pomerantsev P. (2019) This Is Not Propaganda: Adventures in the War Against Reality. Faber & Faber, Public Affairs.

Surowiec Рю (2017). Post-Truth Soft Power: Changing Facets of Propaganda, "Kompromat", and Democracy. Georgetown Journal of International Affairs, 18(3), 21–27. URL: https://doi.org/10.1353/gia.2017.0033

Wilson, Ernest J. (2008). Hard Power, Soft Power, Smart Power. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 616(1), 110–124. URL: https://doi.org/10.1177/0002716207312618


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Ліцензія Creative Commons
Цей твір ліцензовано на умовах Ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства — Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна.