ПЕРШИЙ У КРИМУ ПАМ’ЯТНИЙ ЗНАК ЖЕРТВАМ ГОЛОДОМОРУ: ВІД ІДЕЇ ДО МІСЦЯ ПАМ'ЯТІ У СІМФЕРОПОЛІ


DOI: https://doi.org/10.17721/2520-2626/2022.30.9

Andriy IVANETS

Анотація


У статті висвітлюється історія першого в Криму пам'ятного знаку жертвам Голодомору, який був встановлений у вигляді православного хреста у 2000 р. на фасаді собору святих рівноапостольних князів Володимира і Ольги в Сімферополі. Ідея його створення належить секретарю Кримської єпархії УПЦ Київського патріархату Павлу Кущу, який у 2000 р. був висвячений у єпископський сан під ім'ям Климент. Майже триметровий пам'ятний знак у вигляді п'єдесталу та стели, на якій висічені православний хрест, увитий лозою на камен. Виготовив знак й передав в дар єпископу кримсько-татарський скульптор і діяч національного руху Ільмі Аметов. Пам'ятний хрест став місцем пам'яті, де з 2000 р. щороку збираються представники громадськості для вшанування як пам'яті жертв Голодомору, так і людей репресованих та депортованих тоталітарним комуністичним режимом. До окупації (2014 р.) Криму Росією у цих заходах разом з активістами української громади Криму регулярно брали участь й представники кримськотатарського народу. У скороченому варіанті церемонії вшанування жертв геноциду української нації біля пам'ятного знаку у Сімферополі продовжують проводити у тимчасово окупованому Криму, проте виникла загроза його існуванню. В рамках загальної політики дискримінації української громади Криму систематичному тиску піддається Кримська єпархія УПЦ Київського патріархату, яка з 2018 р., стала частиною автокефальної ПЦУ. В неї, зокрема, окупанти вже відібрали частину храмів. У 2019 р. нелегітимний окупаційний “суд” ухвалив рішення про звільнення ПЦУ приміщення, на якому встановлений пам'ятний хрест жертвам Голодомору. Станом на 2022 р. церква продовжує його утримувати, але в разі захоплення церковної будівлі окупантами пам'ятний знак, ймовірно, буде демонтовано, адже Росія оголосила себе правонаступницею СРСР та не визнає Голодомор геноцидом української нації.

Ключові слова


пам'ятний хрест жертвам Голодомору; геноцид; українська громада Криму; пам'ятники; пам'ятні знаки

Повний текст:

PDF>PDF

Посилання


Author VUE. (2021). Ametov, Il'mi Ganijovych. Velyka ukrai'ns'ka encyklopedija. [Great Ukrainian encyclopedia]. URL: https://vue.gov.ua/Ametov, Il'mi Ganijovych (in Ukrainian).

Belov Ju. (2015) Kyzyltash – zagadky istorii. Delo igumena Parfenyja [Kiziltash - the mysteries of history. The case of hegumen Parthenius].URL: https://proza.ru/2015/11/21/1650 (in Russian).

Hromenko S. (2019). Golodomor i Krym: na shljahu vidnovlennja istorychnoi' pam‟jati. [Holodomor and Crimea: on the path of remembrance of historical memory]. Krym.Realii'. URL: https://ua.krymr.com/a/golodomor-i-krym-na-sliakhuvidnovlennia-istorychnoi-pamiati/29618702.html (in Ukrainian).

[Without author]. (2015). Dyrektora byblyoteky v Krymu oshtrafovali, obnaruzhyv zapreshhennuju v Rossii knygu o golodomore [The director of a library in Crimea was fined after discovering a book about the Holodomor banned in Russia]. URL: https://zona.media/news/2015/16/01/oshtrafovalibiblioteki (in Russian).

Doroshenko Ju. (2012). Bagatokonfesijnyj pivostriv. Kyi'vs'komu patriarhatu kryms'ki tatary podaruvaly kam'janyj hrest, a moskovs'komu vlashtuvaly “hrestopoval‖ [A multi-religios peninsula. The Crimean Tatars presented the Kyiv Patriarchate with a stone cross, and the Moscow Patriarchate held a―overthrow of crosses‖]. Doroshenko Ju. Bez dogmatu: religijni magistrali. Kyiv: Jaroslaviv Val, 2012. P. 540–544. (in Ukrainian).

Kovalchuk H. (2012). Bentezhnyj duh majstra [The perplexing spirit of the master]. Vseukrai'ns'kyj informacijno-kul'turnyj centr. URL: http://vikcentr.narod.ru/ilmiametov.html (in Ukrainian).

[Without author]. (2014). Maryonetky Kremlja v Krymu szhygajut knygy o Golodomore, - aktyvisty [Kremlin puppets in Crimea burn books about the Holodomor – activists]. URL: marionetki_kremlya_v_krymu_sjigayut_knigi_o_golodomore_aktivisty_foto (in Russian).

[Without author]. (2008). Popry sprotyv [Despite opposition]. Kryms'ka svitlycja. 28.11.2008. (in Ukrainian).

Tarasov I. (2018). «Buntivnyj skul'ptor». Jak kryms'kyj tataryn vidnovljuvav istorychnu toponimiku pivostrova ["Rebellious Sculptor". How the Crimean Tatar restored the historical toponymy of the peninsula]. URL: https://qha.com.ua/uk/novostiuk/buntivnij-skulptor-yak-krimskij-tatarinvidnovlyuvav-istorichnu-toponimiku-pivostrova/ (in Ukrainian).

[Without author]. (2016). U Krymu nazvaly “shhastja” misce pam'jati zhertv Holodomoru: z'javylosja video [In Crimea, the place of memory of Holodomor victims was called "happiness": a video appeared]. URL: https://novyny.online.ua/amp/u-krimu-nazvalishchastyam-mistse-pamyati-zhertv-golodomoruzyavilosya-video_n735290/ (in Ukrainian).

[Without author]. (2007). Ukrai'na vshanuvala pam'jat' zhertv Holodomoru [Ukraine commemorated the victims of the Holodomor]. URL: https://www.radiosvoboda.org/a/973175.html (in Ukrainian).


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Ліцензія Creative Commons
Цей твір ліцензовано на умовах Ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства — Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна.