ГУМАНІТАРНА КРИЗА У ЗОНАХ ЗБРОЙНИХ КОНФЛІКТІВ: НА ЩО СПОДІВАТИСЬ ЛЮДИНІ, «ЯКА НАДМІРУ СТРАЖДАЄ»


DOI: https://doi.org/10.17721/2520-2626/2021.29.27

Mikhailo Tsiorupa

Анотація


У назву статті включено фрагмент скорботних міркувань Альбера Камю з актуальної у наш час програмної роботи «Чума» щодо марності багатьох зусиль людства по вирішенню так званих «вічних проблем»: напастей смертельних хвороб, соціального зла диктатур та війн. До них ми відносимо проблему зменшення надлюдських страждань за умов конфліктного воєнного часу. Не дарма на питання, «чого слід чекати людині, що надміру страждає», Камю роздумами свого героя доктора Ріє не знаходить відповіді, полишаючи його вирішення на прийдешні покоління. Хоча філософія, на думку античних авторів, починається з осмислення страждань, проте європейська традиція, вказує французька дослідниця Е. Рудинеско в роботі «Філософи в обіймах бурі», починається з доволі пізнього звернення до митарств та поневірянь. Це вплинуло на той факт, що проблема гуманізації збройних конфліктів вирішувалась здебільшого у політично-правовій площині з прийняттям Женевських конвенцій 1949 р., а тексти Гуманітарних Маніфестів П. Куртца не торкались стану гуманітарних криз під час збройних конфліктів. Поширення збройних конфліктів майже по всіх регіонах планети, не зважаючи на пандемії та кліматичні кризи, викликає все більш жорстокі страждання, думки про які пересічна людина відкидає у «віддалений кут» свідомості, а ЗМІ зосереджені на action на полях бойових дій та на цікавих подіях за столом переговорів. У збройних акціях все більший відсоток цивільного населення (вже більше 90%), серед яких біля 400 мільйонів дітей, неймовірно страждають від не бачених раніше знущань над людською природою. «Нас не вважають за людей», – з гіркотою відзначала жінка з народності тиграй регіону Ефіопії, де відбувається збройне придушення сепаратистського руху. Ми вважаємо, що у центр роздумів щодо зменшення неминучих страждань слід поставити турботу про людяність в людині, а не матеріальну гуманітарну допомогу, при всій її значущості та вимірюваній у тонах продовольства, вазі. Варто звернути спеціальну увагу на світоглядні, філософські й моральні засади діяльності гуманітарних рухів, на гуманітарні практики за прикладом постатей «Праведників світу» для уникнення переходу від гуманітарних криз до катастроф. Концепт запропонованого вирішення проблеми полягає у зверненні до необхідності дотримання принципових пунктів недопущення переходу від гуманітарної кризи до катастрофи. Такі принципові позиції є морально-правовими та світоглядними, а не тільки воєнно-політичними, спрямованими на врегулювання конфліктів офіційними засобами. Гуманітарна криза означає такий переламний пункт життєвого простору всіх, хто знаходиться у зоні збройного конфлікту (а з них найнезахищенішими є діти, жінки, старі та літні люди), коли життя знаходиться на межі фізичного та духовного виживання. Гуманітарна катастрофа означає неприпустимий ступінь страждань десятків тисяч, а може й мільйонів людей. Безпосередньо воюючі захищені (якщо так можна висловитись) правом війни, бойовою мораллю та у цілому готові до страждань. Доки людство не втратило потенціал людяності та гуманного ставлення до всіх, згідно терміну арабського поета Сааді «адамійят», його потрібно реалізовувати не лише у матеріальній гуманітарній допомозі, але й у духовній сфері.


Ключові слова


збройний конфлікт; гуманітарна криза; гуманітарна катастрофа; філософія гуманізму; «Праведники світу»

Повний текст:

PDF>PDF

Посилання


Albert Shveitser.(1992). Blahohovenye pered zhyzniu [Reverence before life.]. M. : Progres. 532 p. (in Russian).

Arendt Kh.(2004). Banalnost zla. Yeikhman u Yerusalyme [Banality of evil. Aihman in Jerusalem.]. M.: Europe. 424 p. (in Russian).

Hehel H.V.(1990). Fylosofyia prava [The philosophy of law.] M.: Thought. 524 p. (in Russian).

Horbulin V.(2021). Yak nam peremohty Rosiiu u viini maibutnoho [How to defeat Russia in the future war.]. Braits Buks, 248 p. (in Ukranian)

Dmytryi Volodkyn. (2015). Oprychnyna NKVD XVI veka yly Reforma Yvana Hroznoho? [Officials of the NKVD of the XVI century or the reform of Ivan the Terrible?]. Literary newspaper, March 1. (in Russian)

Kamiu A. (1990). Buntuiushchyi chelovek. Fylosofyia. Polytyka. Yskusstvo [Raying man. Philosophy. Politics. Art] M.: Polytyzdat. 415 p. (in Russian)

Kamiu A. (1989). Storonnii: roman. Chuma: povist. Padinnia: opovidannia. [Chief: Roman. Plague: a story. Fall: the story]. K: Dnipro. 512 p. (in Ukranian)

Lev Shestov. (1992). Kyrkehard y ekzystentsyalnaia fylosofyia (Hlas vopyiushcheho v pustyne) [Kirkegard and existancial phylosophy (vapor wisp in the Dezert]. M.: Prohress-Hnozys. 304 p. (in Russian).

Liudy zustrichaiutsia iz zhakhlyvoiu sytuatsiieiu. (1992)[ People meet with a terrible situation.] Al Jazeera.2021.17 May. (Translated from English to Russian).

Oduev S.F. (1992). Tropamy Zaratustry [ Pathbustry Zarathustra]. M.: Think. 431 p. (in Russian)

Rozanov V.V. (1992). Sochynenyia / Sost., pidhotov. Teksta y komment. A.L. Nalepyna.[ Essays]. M.: Soviet Russia. 592 p. (in Russian)

Sartr Zh.-P. (2004). Dorohy svobody. Smert v dushe. Strannaia druzhba.[Path of freedom. Death in the soul. Strange friendship] Tom. III. Harckiv. 424 p. (in Russian)

Sartr Zh.-P. (1992). Styna [The wall]. M.: Publishing House of Political Literature. 480 p. (in Russian).

Mаrk Lanler. (2017). The Afghan War and the Evolution of Obama. N.Y. Times. – 2017. 1 jan.

Pinker progress: the celebrity science at the center of the cultured wars. The Guardian. 2021. 28 sep.

Stephen Hamphreis. (2021). Is any conflict unsolvable? This author doesn‘t think so. CS Monitor. 2021. 19 Oct. 17. UN urges Lebanon. Al Jazeera.2021.1 Oct.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Ліцензія Creative Commons
Цей твір ліцензовано на умовах Ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства — Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна.