ВИКЛАДАННЯ ФІЛОСОФІЇ ЗА МЕТОДОМ «РІВНИЙ-РІВНОМУ» У КОНТЕКСТІ ДЕКОНФЛІКТИЗАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОЦЕСУ
DOI: https://doi.org/10.17721/2520-2626/2021.29.23
Анотація
У статті розглянуто конфліктні ситуації між викладачем і студентами в умовах змішаної та дистанційної освіти. Осмислено специфіку вирішення конфліктних ситуацій у процесі викладання філософії у технічних університетах. Виявлено шлях розв'язання педагогічних конфліктів і уникнення негативних сценаріїв розвитку для викладачів семінарських занять з філософії, які втрапили у конфлікт «викладач-студенти». Презентовані результати досліджень та впровадження експериментального викладання філософії за методом «рівний-рівному» у технічному університеті. Експеримент було підготовлено у 2019 році на кафедрі філософії КПІ ім. Ігоря Сікорського. Результати експериментального викладання наведені на кінець 2020/2021 навчального року. Розроблені критерії відбору викладачів для участі у викладанні філософії за методом «рівний-рівному». Визначено умови ефективного застосування методу «рівний-рівному» для викладання філософії у технічному університеті. Зазначено, що причиною конфліктів між викладачем та студентом у технічних університетах при викладанні філософії можуть виступати гендерні стереотипи та упередження щодо жінок. Показано, що підхід «рівний-рівному» дає позитивні результати у контексті деконфліктизації як для викладачів, які брали участь у експерименті, так і для педагогічного процесу загалом. При застосуванні підходу «рівний-рівному» асистент, який веде семінарські заняття, стає по суті медіатором вирішення конфліктів студентів з лектором (peer mediator), оскільки належить одночасно до обох груп і не стає на чиюсь сторону конфлікту. Підтримуючи вживання фемінітивів, властивих українській мові, все ж у статті вказуємо посади та статуси учасників освітнього процесу відповідно до чинних нормативних актів та класифікаторів.
Ключові слова
Повний текст:

Посилання
Hrytsenok L. (2018). Metod «rivnyj-rivnomu» u vzaiemodii uchasnykiv hrup pidtrymky ta hrup vzaiemodopomohy [«Peer-to-peer»‖ method in the interaction of members of support groups and mutual aid groups]. Organization for Security and Cooperation in Europe. Pp. 117–194. (in Ukrainian).
Kovalenko D., Shalimova I., Kernytskyj O., Burbyha V., Kravchenko O. (2012). Konfliktolohiia: navch. posib. dlia stud. VNZ inzh.-ped. spets [Conflictology: a textbook for university students of engineering and pedagogical specialties]. Kharkiv: Ukr. inzh.-ped. akad. 221 p. (in Ukrainian).
Leschuk N. (2007). Metodyka osvity «rivnyjrivnomu » [Methods of education «peer-to-peer»: a textbook]. Kyiv: Nash chas. 104 p. (in Ukrainian).
Panasenko E. (2011). Eksperyment u systemi metodiv naukovoho doslidzhennia v istorykopedahohichnij dumtsi radians'koi doby [Experiment in the system of methods of scientific research in the historical and pedagogical thought of the Soviet era]. Vytoky Pedahohichnoi Majsternosti. Zbirnyk Naukovykh Prats. Poltava. Pp. 209–215. (in Ukrainian).
Danylova M., Boldyreva N. (1971). Problemy metodolohyy pedahohyky y metodyky yssledovanyj [Problems of pedagogical methodology and research methods]. Moskow: Pedahohyka. 352 pp. (in Russian)
Hessler R., Hollis S. and Crowe C. (2007). Peer mediation: A qualitative study of youthful frames of power and influence. Mediation Quarterly. №15(3). Pp.187–198.
Kuntuova I., Mazhidenova R., Mendybayev S. (2014). Methods of Teaching Philosophy in Technical Higher Educational Institutions. Procedia - Social and Behavioral Sciences. №112. Pp. 898–906. doi: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.1247
Kimmel Michael S. (2000). The Gendered society. State University of New York at Stony Brook. New York: Oxford University press. 315 pp.
Laundon M., Cathcart A. and Greer D. (2020). Teaching Philosophy Statements. Journal of Management Education. № 44(5). Рp. 577–587.
Lowton-Smith S., Morgan R., Stanley M., Hames T., Smith P., Lawson C., & Leddington Wright S. (2019). Peer-to-peer teaching: Experience of 3rd year undergraduate sports therapy students and impact upon applied academic performance. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education. № 25. 100196. doi: https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2019.04.002
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.

Цей твір ліцензовано на умовах Ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства — Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна.