МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ІНСТРУМЕНТАЛІЗАЦІЇ ІСТОРІЇ (НА ПРИКЛАДІ КУРСУ «ІСТОРІЯ ВІТЧИЗНИ» У СЕРЕДНІХ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ОРДО)


DOI: https://doi.org/10.17721/2520-2626/2021.29.15

Yaroslav Motenko, Yevheniia Shyshkina

Анотація


Стаття розкриває методологічні особливості інструменталізації курсу «Історія Вітчизни» у середніх загальноосвітніх навчальних закладах ОРДО протягом 2016–2020 рр. Актуальність проблеми зумовлена об‘єктивними обставинами розгортання «гібридної» війни на території України та необхідністю захисту національних інтересів у сфері інформаційної безпеки. Автори розглядають систему освіти ОРДО як засіб політичної пропаганди Російської Федерації на тимчасово окупованих територіях України. У статті наголошується на особливому значенні вивчення методики викладання історичних дисциплін на території ОРДО, оскільки саме гуманітарні науки моделюють поведінку людини і значною мірою формують ціннісні орієнтації особистості. Таким чином, існує невідкладна потреба у розробці методів визначення потенційних ризиків, що містить курс «Історія Вітчизни» як засіб репрезентації минулого. На думку авторів статті, навчально-методичний комплекс із курсу «Історія Вітчизни» успішно поєднує якості навчальної літератури та інструменту інформаційно-психологічного впливу. Методами викладання курсу «Історія Вітчизни» є гіперболізація регіональних інтересів (які апріорі вважаються нерозривно пов‘язаними з державними інтересами Російської Федерації) та «мнемонічна війна» (коли сам факт існування української нації та української державності стає об‘єктом замовчування). У статті доведено, що, маніпулюючи навчальним матеріалом та використовуючи політичні міфи російської імперської та радянської історіографії, автори курсу «Історія Вітчизни» формують регіонально- центричний, українофобський світогляд в учнів шкіл ОРДО. Курс генерує уявлення про Україну як виключно географічне поняття. Національні інтереси українців трактуються авторами курсу як несумісні з інтересами регіональних спільнот українсько-російського прикордоння. У статті стверджується, що рівень інструменталізації курсу «Історія Вітчизни» дозволяє говорити про нього, як про засіб інформаційної війни. На думку авторів, запропоновані висновки мають допомогти усвідомити українському суспільству і владі серйозність проблеми та спонукати їх до співраці з науковцями з метою захисту національної політики пам‘яті, адже нехтування цим питанням у перспективі може призвести до співіснування в Україні молодіжних спільнот, що будуть носіями антагоністичних політичних і культурних цінностей.


Ключові слова


інструменталізація історії; ОРДО; «гібридна» війна; інформаційно-психологічний вплив; інформаційна війна

Повний текст:

PDF>PDF

Посилання


Demchuk R. (2017). Humanitarni stratehii «donbasizatsii» Ukrainy [Humanitarian strategies of «Donbassization» of Ukraine]. Naukovi zapysky NaUKMA, Seriia 191. Teoriia ta istoriia kul'tury. Kyiv: Vydannia NaUKMA, Рр. 18–25. URL: https://bit.ly/3lWaOR4 (in Ukrainian).

Lozovyj V. S. (2017). Humanitarna polityka kvaziderzhavnykh utvoren' «DNR» ta «LNR» [Humanitarian policy of quasi-state formations «DPR» and «LPR»]. Osvita, nauka i kul'tura na Podilli. Vol. 24. Рр. 223–231. URL: https://bit.ly/2ZhnnO6 (in Ukrainian).

Lozovyj V. S. (2018). Manipuliatsii istoriieiu iak instrument polityky rozkolu Ukrainy: stratehii ta praktyky konstruiuvannia antyukrains'koi identychnosti na Donbasi [Manipulations of history as an instrument of the policy of splitting Ukraine: strategies and practices of constructing anti-Ukrainian identity in Donbass]. Strategic priorities. Seriia: Filosofiia. №3–4 (48). Рр. 147–153. URL: https://nisspriority. com/index.php/journal/article/view/230/220 (in Ukrainian).

Polians'kyj P. (2021). Osvita iak ob'iekt informatsijnoi vijny Rosii proty Ukrainy i iak resurs protydii takij vijni [Education as an object of Russia's information war against Ukraine and as a resource for counteracting such a war]. URL: https://bit.ly/3lWkNWv (in Ukrainian).

Morozov P. L., Pestrecov V. V., Kozhemyaka O. L. (2016). Istoricheskoe kraevedenie: Vvedenie v istoriyu Doneckogo kraya. [Historical local history: Introduction to the history of the Donetsk region]. 2-e izdanie, dopolnennoe i pererabotannoe. Doneck. 338 p. URL: https://ebin.pub/qdownload/5-j-2619824.html (in Russian).

Chepiga G. G. (2019). Istoricheskoe kraevedenie: Stranicy istorii Donbassa: ehpokha Novogo vremeni (XVI v. – konec XVIII v.). [Historical local history: Pages of the history of Donbass: the era of the New Age (XVI century – the end of the XVIII century)]. 8 klass: uchebnoe posobie. Doneck: GOU DPO «DoNRIDPO». 196 p. URL: https://bit.ly/3lZBxMp (in Russian).

Morozov P. L., Pestrecov V. V. (2019). Istoricheskoe kraevedenie: Stranicy istorii Donbassa novejshaya i sovremennaya istoriya (s 1939 goda do sovremennosti). [Historical local history: Pages of the history of Donbass modern and modern history (from 1939 to the present)]. 11 klass: uchebnoe posobie. V 2 ch. CH. 1. Doneck: GOU DPO «DoNRIDPO». 200 p. URL: https://bit.ly/3E0LAqU (in Russian).

Morozov P. L., Pestrecov V. V. (2019). Istoricheskoe kraevedenie. Stranicy istorii Donbassa: novejshaya i sovremennaya istoriya (s 1939 goda do sovremennosti). [Historical local history: Pages of the history of Donbass modern and modern history (from 1939 to the present)]. 11 klass: uchebnoe posobie. V 2 ch. CH. 2 Doneck: GOU DPO «Doneckij RIDPO». 172 p. URL: https://bit.ly/30EwLM5 (in Russian).

Morozov P. L., Khatalakh O. V., Siverskaya E. V. (2020). Istoricheskoe kraevedenie: Stranicy istorii Donbassa KHKH veka. (1914–1945 gg.) [Historical local history: Pages of the history of Donbass of the XX century. (1914–1945)]. 10 klass: uchebnoe posobie / sost. 2-e izdanie, dopoln. i pererab. GOU DPO «DoNRIDPO». Doneck: Istoki. 288 p. URL: https://bit.ly/3vxuVZ6 (in Russian).


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Ліцензія Creative Commons
Цей твір ліцензовано на умовах Ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства — Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна.