БАТАЛІСТИКА У ЗАРУБІЖНІЙ ТА УКРАЇНСЬКІЙ ІСТОРІЇ МИСТЕЦТВ


DOI: https://doi.org/10.17721/2520-2626/2021.29.1

Nina Averianova

Анотація


Авторка статті показує, що в мистецтві завжди існували й існують художні твори, що достовірно відображають конфлікти та конфліктизаційні процеси. Вони стають об‘єктом вивчення для подальшого їхнього попередження та нівеляції. У свою чергу, художнє осмислення конфліктизаційних явищ доповнює, посилює та полегшує науковий аналіз проблем виникнення конфліктів і динаміки їхнього перебігу. В образотворчому мистецтві роботи майстрів, які зображають війну, збройні конфлікти та протистояння виділені в окремий – батальний жанр. Його витоки можна знайти в багатьох давніх культурах світу. Звертається увага на те, що кожний з етапів розвитку культури залишає наступним поколінням зразки мистецтва з фіксацією як зовнішніх ознак життєвого устрою, так і суспільної, національної, духовної, естетичної проблематики свого часу. Художники доби Відродження в батальних композиціях не лише прославляли перемоги полководців і завойовників та фіксували важливі історичні моменти військових кампаній, а й наповнювали ці сюжети новим глибоким змістом. Митці XVII ст. відкрито зверталися до реалій сучасного їм життя, зокрема, до таких драматичних явищ, як війна, збройні конфлікти та конфліктизаційні процеси. У своїх творах вони возвеличували героїв, королів і полководців, водночас викривали розбої, мародерство та жорстокість солдат. У часи наполеонівської війни художники концентрувалися на відображенні перемог, героїзму та слави у війні. Також показували її непривабливі сторони: страх, голод, жорстокість, розстріли полонених, зґвалтування та людську деградацію. У ХХ ст. значно змінилися способи та засоби ведення бойових дій, що чітко виявилося в ході Першої світової війни. Відповідно, мистецтво цього періоду – це мистецтво процесів конфліктизації соціуму, великих переворотів, революцій та світових воєн. У наші дні художники як зарубіжні, так і вітчизняні, переважно, працюють у реалістичному стилі, вони детально зображають військову техніку, елементи бою, солдатів у динаміці. Мова йде про те, що такі картини замінюють кольорову фотографію, адже сьогодні вони мають значний попит. Доводиться, що сюжети воєн, боїв і конфліктів залишаються затребуваними в сучасному мистецтві, вони продовжують активно впливати на емоції людей та на формування суспільної думки.

Ключові слова


мистецтво; батальний жанр; художники; українські художники; війна; конфлікти

Повний текст:

PDF>PDF

Посилання


Averianova N.M. (2011). Ukrayinska mysteczka elita: xudozhnyky v konteksti formuvannya kulturnomysteczkogo seredovyshha (XIX – pochatok XX st.) [Ukrainian artistic elite: artists in the context of the formation of cultural and artistic environment (XIX – early XX centuries)]. Visnyk universytetu «Ukrayina». Seriya «Suchasni inzhenerni texnologiyi». № 1. Рр. 21–25. (in Ukrainian).

Averianova N.M., Voropayeva T.S. (2019). Rosiya – Ukrayina: mizhderzhavnyj zbrojnyj konflikt neokolonialnogo typu [Russia – Ukraine: interstate armed conflict of the neocolonial type]. Molodyj vchenyj. № 6(70). Pp. 264–267. (in Ukrainian).

Averianova N.M., Voropayeva T.S. (2019). Cyvilizacijnyj rozvytok ukrayins`kogo narodu: kul`turotvorchi aspekty [Civilizational development of the Ukrainian people: cultural aspects]. Visnyk Nacional`noyi akademiyi kerivnyx kadriv kultury i mystecztv. № 4. Рр. 18–23. (in Ukrainian).

Alexandrovich V. (1997). Symon Bogushevych. Istoriya i legenda v biografiyi l`vivs`kogo malyara pershoyi polovyny XVII st. [Simon Bogushevich. History and legend in the biography of the Lviv painter of the first half of the XVII century]. Visnyk L`vivs`kogo universytetu. Seriya istorychna. Issue 32. Pp. 54–70. (in Ukrainian).

Andreeva L. (2012). Akademik M.S. Samokysh ta ukrayins`ki muzeyi (1929–1941 rr.). [Academician M.S. Samokysh and Ukrainian museums (1929–1941)]. Krayeznavstvo. Naukovyj zhurnal. № 4 (81). Pp. 126–132. (in Ukrainian).

Berezovaya L.G. (2011). Napoleon v russkoj karikature 1812–1813 gg. [Napoleon in Russian caricature, 1812-1813]. Napoleonovskie vojny na mentalnyh kartah Evropy: istoricheskoe soznanie i literaturnye mify. Moscow: Klyuch-S. 640 p. S. 115–137. (in Russian).

Borodina S. (2018). Panorama vojny vo flamandskoj batal'noj zhivopisi XVII veka. Hudozhniktopograf Piter Snajers. Mir iskusstv. [Panorama of the war in the Flemish battle painting of the 17th century. Topographer Peter Snyers. The world of arts]. Vestnik Mezhdunarodnogo instituta antikvariata. № 3-4 (23-24). Рр. 50–57. (in Russian).

Getashvili N. (2006). Evropa. Zhivopis XX veka (Statya pervaya) [Europe. Painting of the twentieth century (Article one)]. Sovremennaya Evropa. № 2. Рр. 117–131. (in Russian).

Gutsul V.M. (2019). Franko-normans`ka kavaleriya XI – pochatku XII stolittya i vynyknennya ryczars`koyi taktyky kinnogo boyu na materiali vizual`nyx dzherel. [Franco-Norman cavalry of the XI - early XII century and the emergence of knightly tactics of horse fighting on the material of visual sources]. Naukovyj visnyk Uzhgorods`kogo universytetu. Seriya «Istoriya». Issue 2 (41). Pp. 46–63. (in Ukrainian).

Dobrolyubska Yu.A. (2021). Istorychni panoramy Zhana-Sharlya Langlua yak vizualizaciya istoriyi. [Historical panoramas of Jean-Charles Langlois as a visualization of history]. Istoriosfera: materialy Shistnadcyatoyi nauk. konf. vykladachiv, zdobuvachiv vyshh. osvity ta molodyx uchenyx Pivdennoukrayins`kogo nacional`nogo pedagogichnogo universytetu imeni K. D. Ushyns`kogo, 2-3 kvit. 2021 r. Odessa: PNPU im. K.D. Ushy`ns`kogo. Pp. 24–28. (in Ukrainian).

Ivanov A. (2013). Vojny napoleonovskoj Francii. Kollekciya gravyur s kartin mastera istoricheskoj zhivopisi hudozhnika Karla Verne: al'bom / Vstupitel'naya statya A. Brincevoj [Wars of Napoleonic France. Collection of engravings from paintings by the master of historical painting, artist Karl Verne: album / Introductory article by A. Brintseva]. Moscow: Iz-vo «Kuchkovo pole». 128 p. (in Russian).

Isaeva O.A. (2020). Voennaya tematika v avstralijskom iskusstve pervoj poloviny XX veka. [Military themes in Australian art of the first half of the twentieth century]. Kul'tura v gody Velikoj Otechestvennoj vojny. Vserossijskaya nauchno-prakticheskaya konferenciya. St.-Petersburg. Pp. 15–19. (in Russian).

Malyshev D.A., Scheveleva E.V. (2019). Zerkalo epohi: Velikaya francuzskaya revolyuciya v tvorchestve Zhaka Lui Davida. [The Mirror of the Era: The Great French Revolution in the Works of Jacques Louis David]. Uchenye zapiski Krymskogo federal'nogo universiteta imeni V.I.Vernadskogo. Seriya «Istoricheskie nauki». Vol. 5 (71). № 3. Pp. 91–107. (in Russian).

Matveeva E. (2008). Shedevry mirovoj zhivopisi. Flamandskaya zhivopis' XVII veka [Masterpieces of World Painting. Flemish painting of the 17th century]. Moscow: Bely Gorod. 128 p. (in Russian).

Murtazina S.A., Khammatova V.V. (2013). Istoriya iskusstva XVII veka. [History of Art of the 17th Century]. Kazan. 176 p. (in Russian).

Reunov Yu.S. (2020). Ikonografiya batal'nyh scen v hrame Bejt-el'-Vali. [Iconography of battle scenes in the Beit el-Wali temple]. Egipet i sopredel'nye strany (Egypt and neighbouring countries). Elektronnyj zhurnal. Issue 2. Pp. 77–94. (in Russian).

Filatova M.I. (2019). Anglijs`ka ta franczuz`ka politychna karykatura kincya XVIII – pochatku XIX st.: syuzhetni ta xudozhno-stylistychni osoblyvosti (za materialamy kolekciyi Xarkivs`kogo xudozhnogo muzeyu). [English and French political caricature of the late XVIII – early XIX centuries: plot and artistic and stylistic features (based on the collection of the Kharkiv Art Museum)]. Avtoreferat dys. … kand. mystecztvoznavstva / special`nist` 17.00.05 – obrazotvorche mystecztvo. Lviv. 20 p. (in Ukrainian).

Yanson H.W., Yanson E.F. (1996). Osnovy istorii iskusstv [Fundamentals of Art History]. St.- Petersburg: Ikar. 512 p. (in Russian).

Gough Paul (2010). A Terrible Beauty: British Artists in the First World War. Bristol. 256 p.

Haycock David (2009). A Crisis of Brilliance: Five Young British Artists and the Great War. English edition.

Kreiter Eshel, Zabludoff Marc (2002). John Singer Sargent: The Life of an Artist. Berkeley Heights: Enslow Publishers. 48 p.

Parth S. (2010). Zwischen Bildbericht und Bildpropaganda. Krieg Konstruktionen in der deutschen Militärmalerei des 19. Jahrhunderts. Paderborn: Verlag Ferdinand Schöningh. 409 р.

Rie Arimura, Erandi Lisset Ávalos Aburto, Ireri Ortiz Silva (2017). Francisco de Goya: una mirada desde Mеxico. Mеxico, Morelia, Michoacаn: Universidad de Moreli. 158 р.

Rowe Michael (2007). After the Revolution: Antoine-Jean Gros, Painting and Propaganda under Napoleon. French Studies. Volume 61. Issue 4. Pp. 526–527.

Upstone Robert (2005). William Orpen: Politics, Sex and Death. Imperial War Museum. 160 p.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Ліцензія Creative Commons
Цей твір ліцензовано на умовах Ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства — Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна.