РОЛЬ КОЛОРИСТИКИ У ДОСЛІДЖЕННЯХ КОНФЛІКТНОСТІ


DOI: https://doi.org/10.17721/2520-2626/2020.27.16

Liudmyla Kovtun

Анотація


Поточна ситуація в Україні є доволі непростою: сьомий рік триває російсько-український збройний конфлікт, у суспільстві відбуваються системні зрушення й зміни, кардинальна переоцінка цінностей і продукування якісно нових соціокультурних парадигм. В цих умовах активізуються різнопланові конфлікти: міжособистісні, міжгрупові, міжпартійні тощо. Українські військові, які брали участь в Антитерористичній операції (АТО) та Операції об’єднаних сил (ООС), потребують якісного лікування, відновлення втрачених функцій, соціальної, фізичної і психологічної реабілітації та повернення до повноцінного життя.
Стаття присвячена вивченню особливостей вибору кольорів ветеранами Антитерористичної операції та Операції Об’єднаних сил. Доведено, що сприймання людиною різних кольорів залежить від її емоційного стану, а також від її прихильності до одних кольорів, байдужості до других та неприйняття третіх. Проведене дослідження дозволяє зробити висновок про те, що колір є базовим компонентом і атрибутом культури будь-якої спільноти. Кольори пов’язуються із надзвичайно різноманітною системою асоціацій, образів, значень, смислів, символів, які є носіями інформації про традиції, ментальність, етнічну картину світу, національний характер, національний образ світу різних народів. Проведене дослідження дозволило визначити важливу роль колористики при вивченні конфліктності як індивідуальних, так і колективних суб’єктів. Запропонована нами схема формування діагностичної функції кольорів: відображення – стани – категоризація – уявлення – знання – ставлення – використання, уможливлює визначення ролі колористики у дослідженнях конфліктності різних суб’єктів.
Проаналізовано дослідження з використанням колірного тесту М. Люшера, в якому були виявлені індивідуальні й колективні закономірності конфліктизації різних сфер життя в умовах російсько-українського міждержавного збройного конфлікту. Колірний тест М. Люшера є унікальною «системою раннього попередження» конфліктності й стресових станів на початковій стадії їх розгортання. Цей тест надає також додаткову інформацію для психотерапевтичної роботи з пацієнтами, дозволяючи виявити компенсаторні можливості суб’єктів. Конфліктизаційний вимір тесту М. Люшера є надзвичайно важливим для психологічної реабілітації ветеранів АТО й ООС, оскільки може виявляти передконфліктні, конфліктні та постконфліктні стани суб’єктів.


Ключові слова


конфлікт; збройний конфлікт; конфліктність; ветерани; колір; формування діагностичної функції кольорів; 8-кольорова версія тесту Люшера

Повний текст:

PDF>PDF

Посилання


Averianova N. M. (2020). Art-terapiya yak zasib reabilitatsiyi uchasnykiv boyovykh diy v umovakh rosiys’ko-ukrayins’koho zbroynoho konfliktu [Art therapy as a means of rehabilitation of combatants in the Russian-Ukrainian armed conflict]. Ukrayinoznavchyy al’manakh. Issue 26. Pp. 8–12. (in Ukrainian).

Averianova N. M. (2009). Systema khudozhnikh obraziv ukrayins’koho mystetstva yak chynnyk formuvannya natsional’noho obrazu svitu [The system of artistic images of Ukrainian art as a factor in the formation of the national image of the world]. Ukrayinoznavchyy al’manakh. Issue 1. Pp. 6–8. (in Ukrainian).

Averianova N. M. (2007). Obrazotvorche mystetstvo yak chynnyk natsional’noho vykhovannya osobystosti (ukrayinoznavchyy analiz) [Fine arts as a factor of national education of personality (Ukrainian studies analysis)]: author. dis. ... Cand. philos. sciences: 09.00.12 «Ukrayinoznavstvo». Kyiv: KNU imeni Tarasa Shevchenka. 24 p. (in Ukrainian).

Bazyma B. A. (2005). Psikhologiya tsveta: Teoriya i praktika [Psychology of color: Theory and practice]. St. Petersburg: Rech’. 112 p. (in Russian).

Breslav G. E. (2000). Tsvetopsikhologiya i tsvetolecheniye [Cvetopsychology and color therapy]. St. Petersburg: Piter. 286 p. (in Russian).

Vezhbitskaya A. (1997). YAzyk. Kul’tura. Poznaniye [Language. Culture. Cognition]. Moscow: Russkiye slovari. 411 p. (in Russian).

Voytovych D. I. (2009). Osoblyvosti kolorystychnykh vprovadzhen’ v suchasniy narodniy zhytloviy arkhitekturi na prykladi zakhidnykh oblastey Ukrayiny [Features of color implementations in modern folk residential architecture on the example of the western regions of Ukraine]. Visnyk Kharkivs’koyi derzhavnoyi akademiyi dyzaynu i mystetstv. Kharkiv: KHAMD. No.14. Pp. 23–29. (in Ukrainian).

Voropayeva T.S. (2018). Konfliktyzacijni ta dekonfliktyzacijni procesy v Ukrayini: social`no-filosofs’ki aspekty [Conflictization and deconflictization processes in Ukraine: social-philosophical aspects]. Nauchnyi vzgliad v budushchee. Issue 10. Vol. 2. Pp. 49–56. (in Ukrainian).

Voropayeva T.S. (2009). Obraz svitu, kartyna svitu, svitohlyad, identychnist’ v predmetnomu poli ukrayinoznavstva: teoretyko-metodolohichni zasady [The image of the world, the picture of the world, the worldview, identity in the subject field of Ukrainian studies: theoretical and methodological principles]. Ukrayinoznavchyy al’manakh. Issue 1. Pp. 21–26. (in Ukrainian).

Voropayeva T.S. (2009). Formuvannya identyfikatsiynoyi matrytsi ta kul’turotvorcha diyal’nist’ ukrayintsiv. Visnyk Kyyivs’koho natsional’noho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Seriya «Ukrayinoznavstvo». Issue 13. Pp. 15–18. (in Ukrainian).

Gavrilenko O. N. (1993). Parametr trevozhnosti i tsvetopredpochteniye [Parameter of anxiety and color preference. Color problems in psychology ]. Problemy tsveta v psikhologii. Moscow: Nauka. Pp. 144–149. (in Russian).

Gering E. (1987). Tsvet kak semanticheskiy ob’yekt [Color as a semantic object]. Moscow: Rech’. 157 p. (in Russian).

Grane M. (2004). Kitayskaya mysl’ [Chinese Thought]. Moscow: Respublika. 526 p. (in Russian).

Dragunskiy V. V. (2001). Zhivaya energiya tsveta [Living energy of color]. Minsk: Kharvest. 256 p. (in Russian).

Drevnekitayskaya filosofiya. Epokha Khan’ [Ancient Chinese philosophy. The era of Han]. (1990). Moscow: Nauka. 523 p. (in Russian).

Isayev A. A., Teplykh D. A. (2016). Filosofiya tsveta: fenomen tsveta v myshlenii i tvorchestve: monografiya. 3-ye izd., ster. [Philosophy of color: the phenomenon of color in thinking and creativity: monograph. 3rd ed., erased.]. Moscow: FLINTA. 180 p. (in Russian).

Kabo V. R. (1972). Sinkretizm pervobytnogo iskusstva: Ranniye formy iskusstva [Syncretism of Primitive Art: Early Art Forms]. Moscow: Nauka. 320 p. (in Russian).

Kryvda N. YU. (2008). Mifolohichni uyavlennya myslyvtsiv pizn’oho paleolitu [Mythological ideas of hunters of the late Paleolithic]. Istoriya ukrayins’koyi filosofiyi: pidruchnyk. Kyiv: «Akademknyha». Pp. 42–43. (in Ukrainian).

Kryms’kyy S. (2003). Fenomen ukrayins’koho baroko [The phenomenon of the Ukrainian Baroque]. Istoriya ukrayins’koyi kul’tury: v 5 tt. Ukrayins’ka kul’tura II pol. ХVІІ–ХVІІІ st. Vol. 3. Kyiv: Naukova dumka. 1245 p. (in Ukrainian).

Maslova V. A. (2001). Lingvokul’turologiya: uchebnoye posobiye [Lingvoculturology: a tutorial]. Moscow: Izdatel’skiy tsentr «Akademiya». 208 p. (in Russian).

Medvedev V. YU. (2005). Tsvetovedeniye i koloristika [Color science and coloristics]. St. Petersburg. 116 p. (in Russian).

Mironova L. N. (1993). Semantika tsveta v evolyutsii psikhiki cheloveka [Semantics of color in the evolution of the human psyche]. Problema tsveta v psikhologii. Moscow: Nauka. 207 p. (in Russian).

Mironova L. N. (2003). Tsvet v izobrazitel’nom iskusstve [Color in the visual arts]. Minsk: Belarus’. 151 p. (in Russian).

Mironova L. N. (1984). Tsvetovedeniye [Color science]. Minsk: Vysheyshaya shkola. 286 p. (in Russian).

Perepelkin YU. YA. (2000). Drevniy Yegipet [Ancient Egypt]. St. Petersburg. 560 p. (in Russian).

Rou K. (1996). Kontseptsiya tsveta i tsvetovoy simvolizm v drevnem mire [The concept of color and color symbolism in the ancient world]. Psikhologiya tsveta. Moscow: Refl-buk, Vakler. Pp. 7–46. (in Russian).

Serov N. V. (2004). Tsvet kul’tury [The Color of Culture]. St. Petersburg: Rech’. 672 p. (in Russian).

Sobchik L. N. (2001). MTSV – Metod tsvetovykh vyborov. Modifitsirovannyy vos’mitsvetovoy test Lyushera [MTsV – Method of color choices. Modified eight-color Luscher test]. St. Petersburg: Rech’. 112 p. (in Russian).

Sychev L. P., Sychev V. L. (1975). Kitayskiy kostyum [Chinese costume]. Moscow: Nauka. 172 p. (in Russian).

Tabachkovs’kyy V. (2004). Fenomenolohiya v Drohobychi: «Probudzhuvani viziyi» Bruno Shul’tsa [Phenomenology in Drohobych: «Awakening Visions» by Bruno Schulz]. Filosofs’ka dumka. No. 2. Pp. 90–98. (in Ukrainian).

Terner V. U. (1983). Simvol i ritual [Symbol and ritual]. Moscow: Nauka. 480 p. (in Russian).

Cheromushnikova I. I. (2010). Vozmozhnosti testa Lyushera (8-tsvetovoy variant) v diagnostike kharakterologicheskikh i povedencheskikh osobennostey studentov s razlichnym urovnem fizicheskoy podgotovki [Possibilities of the Luscher test (8-color version) in the diagnosis of characterological and behavioral characteristics of students with different levels of physical fitness]: author. dis. ... Cand. psychol. sciences. Orenburg. 25 p. (in Russian).

Shou YA. (2006). Drevniy Yegipet [Ancient Egypt ]. Moscow: Nauka. 206 p. (in Russian).

El’kin V. M. (2005). Teatr tsveta i melodii Vashikh strastey. Tsvetovaya psikhologiya i psikhoterapiya shedevrami iskusstva [Theater of color and melody of your passions. Color psychology and psychotherapy with masterpieces of art]. St. Petersburg: Petropolis. 292 p. (in Russian).

Estetika: Slovar’ [Aesthetics: Dictionary]. (1989). Moscow: Politizdat. 447 p. (in Russian).

Yan’shin P. V. (1996). Emotsional’nyy tsvet [Emotional color]. Samara: SamGPU. 218 p. (in Russian).

Moscovici S. (1984). The phenomenon of social representations. Social representations / Eds. M. Fair & S. Moscovici. Cambridge-Paris. Pp. 3–69. (in English).


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Ліцензія Creative Commons
Цей твір ліцензовано на умовах Ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства — Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна.