ГЕНДЕР В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ УКРАЇНСЬКИХ ВИШІВ ЯК ФІЛОСОФСЬКО-СВІТОГЛЯДНА СКЛАДОВА КОНФЛІКТИЗАЦІЙНОЇ ПРОБЛЕМАТИКИ


DOI: https://doi.org/10.17721/2520-2626/2020.26.8

Iryna Grabovska, Larysa Nalyvaiko, Mykola Obushnyi

Анотація


У статті з позицій філософсько-світоглядного підходу аналізується питання викладання феміністичної та (або) гендерної проблематики у вищих навчальних закладах сучасної України. Автори ставлять за мету дослідити історію становлення гендерної освіти у вищій школі України; проаналізувати реальний стан гендерної освіти в українських вищих навчальних закладах; з’ясувати існуючі проблеми та виявити перспективи розвитку даного процесу в Україні, а також осмислити його конфліктизуючу/деконфліктизуючу роль у реальних соціальних процесах українського сьогодення. Для поглибленого осмислення проблеми до опитування з приводу потрібності/непотрібності викладання феміністичної та гендерної проблематики у вузах було залучено групу студентів-політологів Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Авторами статті охарактеризовано ставлення студентської молоді до вказаної проблематики та виявлено деякі конфліктизуючі моменти у позиції щодо викладання даного предмета в університеті. Зокрема, і з позиції релігійної орієнтованості деяких представників молодіжного студентського середовища. Що, зрештою, було досить очікуваною реакцією.
Загалом, на основі проведеного тестування, зроблено висновок щодо необхідності гендеризації вузівської освіти в Україні як невід’ємної складової євроінтеграційного процесу. А також виявлено зацікавленість молоді даною тематикою, що є вагомим аргументом на користь її викладання у вузах країни. У той же час авторами статті наголошено на необхідності відслідковування всіх новітніх тенденцій процесу гендеризації, які протікають у західному світі та оцінюванні придатності імплементації їх досягнень та практик в життя українського соціуму.


Ключові слова


вища освіта в Україні; філософсько-світоглядний аналіз; гендеризація освіти; студентська спільнота; феміністичні/гендерні студії; конфліктизаційна проблематика

Повний текст:

PDF>PDF

Посилання


XXI stolittia — i nova filosofiia roli zhinky. Interviu z filosofom Serhiiem Krymskym [XXI century - and a new philosophy of the role of women. Interview with philosopher Serhiy Krymsky]. URL: https://day.kyiv.ua/uk/article/panorama-dnya/xxi-stolittyai-nova-filosofiya-roli-zhinki-vash-prognoz-0 (in Ukrainian).

Hryvkova, O. (2018). Henderno-oriientovana spriamovanist profesiinoi pidhotovky vchyteliv v universytetakh Nimechchyny (na prykladi Hete Universytetu) [Gender-oriented orientation of teacher training in German universities (on the example of Goethe University)].Visnyk Hlukhivskoho nats.ped.un-tu im. Oleksandra Dovzhenka, №2(37), 260-266 (in Ukrainian).

Hryvkova, O. (2019). Profesiina pidhotovka uchyteliv na zasadakh hendernoi pedahohiky v universytetakh Nimechchyny [Professional training of teachers on the basis of gender pedagogy in German universities]. Dysertatsiia na zdob.nauk.stup.kand. ped..nauk za spets. 13.00.04 – teoriia i metodyka profesiinoi osvity. K., 418 s. (z dodatkamy) (in Ukrainian).

Krymskyi, S. (2016). Nova ratsionalnist – utverdzhennia dukhovnosti [The new rationality is the assertion of spirituality]. Filosofski dialohy2016. Istoriia ta suchasnist u naukovykh rozmyslakh Instytutu filosofii (do 70-richnoho yuvileiu). Zb.nauk.prats. Vypusk 11-12. K., 213-230 (in Ukrainian).

Kutsmus, N.M. (2012). Metodolohichni osoblyvosti “henderyzatsii” protsesu ekonomichnoho rozvytku» [Methodological features of "genderization" of the process of economic development "]. Innovatsiina ekonomika. Vseukrainskyi naukovo-vyrobnychyi zhurnal, №7 [33], 31-36 (in Ukrainian).

Naprjazhennoe Interv'ju s Krajne Levoj Vedushhej/Dzhordan Piterson na Russkom [Intense Interview with Extreme Left Host / Jordan Peterson in Russian. URL: https://www.youtube.com/watch?v=6slzRRQamiQ (in Russian).

Nalyvaiko, L.R., Nesterova, K.Iu. (2018). Problema pravovoho statusu zhinok. shcho nesut viiskovu sluzhbu v Ukraini, v aspekti henderyzatsii [The problem of the legal status of women. serving in the military in Ukraine, in terms of genderization. Pravo i suspilstvo, №1, 123-127 (in Ukrainian).

Pyvovar, V. (2017). Stanovlennia hendernoho pidkhodu v osviti na osnovi feministskoi pedahohiky [The problem of the legal status of women. serving in the military in Ukraine, in terms of genderization]. Henderna paradyhma osvitnoho prostoru, №6, 16-20 (in Ukrainian).

Rada Yevropy. (2018). Stratehiia hendernoi rivnosti Rady Yevropy na 2018-2023 roky [Council of Europe Gender Equality Strategy for 2018-2023. URL: https:// rm.coe.inf/prems-041318-gender-…(in Ukrainian).

Rasskazova, O., Chernetska, Yu., Onypchenko, O. (2016). Diialnist oseredkiv hendernoi osvity yak umova implementatsii hendernoho komponenta v osvitu: dosvid roboty TsHO KhHPA [Activities of gender education centers as a condition for the implementation of the gender component in education: the experience of the Center for Gender Education]. Henderna paradyhma osvitnoho prostoru, №3/4, 165-172 (in Ukrainian).

Stupak, M. (2017). Hirkyi prysmak, abo Rozdumy pro hender v osviti [Bitter Taste, or Reflections on Gender in Education]. Hendernyi pedahohichnyi almanakh. Kharkiv, 10-11 (in Ukrainian).

Ukraina. Verkhovna Rada. Zakon. (2014). Pro vyshchu osvitu [About higher education]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (in Ukrainian).

Ukraina. Natsionalna dopovid Uriadu Ukrainy. (2017). Tsili staloho rozvytku Ukrainy 2016-2030 [Goals of sustainable development of Ukraine 2016-2030]. URL: https://www.un.org.ua/tsili…(in Ukrainian).

Upiadovyi portal. (2018). Pro skhvalennia stratehii vprovadzhennia hendernoi rivnosti u sferi osvity «Osvita: hendernyi vymir – 2021» [On approval of the strategy for the implementation of gender equality in education "Education: gender dimension - 2021"]. URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/news/…ivanna-klimpushcincadze (in Ukrainian).

Kharari, Yu. N. (2018). 21 urok dlia 21 stolittia [21 lessons for the 21st century]. Kyiv, 416 s. (in Ukrainian).

Shynkaruk, V. (2017). «Rozmirkovuiuchy pro sytuatsiiu…» ["Reflecting on the situation…"]. Filosofski dialohy2017. Tradytsii ta novatsii v naukovykh rozvidkakh Instytutu filosofii (do 70-richnoho yuvileiu). Zb.nauk.prats. Vypusk 13-14. K., 248-269 (in Ukrainian).

Yarosh, O. (2017). Uprovadzhennia hendernykh pidkhodiv u politolohichni navchalni dystsypliny [Introduction of gender approaches in political science disciplines. Henderna paradyhma osvitnoho prostoru, №6, 96-98 (in Ukrainian).

Bazargani, D.T., Larsari, V.N. 2015. “Postmodernism”: Is the Contemporary State of Affairs Correctly Described as ‘Postmodern’? Journal of Social Issues & Humanities, vol. 3, iss. 1, 89–96.

Jordan Peterson debate on the gender pay gap, campus protests and postmodernism URL: https://www.youtube.com/watch?v=aMcjxSThD54

Laplane, L., Mantovani, P., Adolphs, R., Chang, H., Mantovani, A., McFall-Ngai, M., Rovelli, C., Sober, E., Pradeu T. (2019). Opinion: Why science needs philosophy? PNAS. March 5, 116 (10), 3948-3952. URL: https://doi.org/10.1073/pnas.1900357116


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Ліцензія Creative Commons
Цей твір ліцензовано на умовах Ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства — Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна.