ГЕНДЕРНА ТЕМПОРАЛЬНІСТЬ ЯК ВИМІР СОЦІАЛЬНИХ КОНФЛІКТІВ: УКРАЇНСЬКИЙ КОНТЕКСТ


DOI: https://doi.org/10.17721/2520-2626/2020.26.5

Olha Vlasova

Анотація


Стаття присвячена аналізу сутності сучасного наукового розуміння гендерних аспектів часу в контексті соціальної конфліктології. Наголошується на тому, що життя української спільноти нині визначається двома культурними кодами: з одного боку, вона перебуває у стані завершення проєкту модерну, а з іншого – західний культуний постмодерн активно конструює моделі суспільних практик на її теренах. Відтак, суперечності модерну та конструктивістські практики постмодерну впливають на специфіку виникнення й розв’язання соціальних конфліктів у сучасній Україні. Типологія соціальних конфліктів і причини їх виникнення розглядаються у взаємозв’язку з гендерною темпоральністю.
Як спроба управління соціальним часом вона є виміром соціальної конфліктності. Авторкою зауважено, що в науковій літературі виділяються такі превалюючі моделі часу: мобілізаційна, модель серединного та есхатологічного часу. Дві моделі гендерної темпоральності – мобілізаційна і есхатологічна – виділені й проаналізовані як такі, що активно впливають на формування конфліктогенного ландшафту сучасності. У статті доведено, що гендерна темпоральність як вимір соціальних конфліктів нині є одним із визначальних чинників їх вирішення, а «політика спільності у відмінностях», яка є основою феміністської політики часу, і етика піклування повинні прийти на зміну суспільному прогресизму і стати моделлю для подальшого розвитку українського соціуму.


Ключові слова


темпоральність; модерн; постмодерн; конструктивізм; соціальний конфлікт; гендер; феміністська політика часу; етика піклування

Повний текст:

PDF>PDF

Посилання


Brayson V. (2011). Gender i politika vremeni. Feministskaya teoriya i sovremennye diskussii [Gender and politics of the time. Feminist theory and contemporary debate]: per. s angl. Kiev. (in Russian).

Vasileva N.A., Vinogradova S.M. (2013). Prostranstvo i vremya v gendernom izmerenii [Space and time in a gender dimension]. URL: cyberleninka.ru (in Russian).

Vlasova T., Hrabovska I., Halytska Yu. (2018). Aktualnyi hender: mizhnarodnyi ta ukrainskyi kontekst [Current gender: international and Ukrainian context]: monohrafiia. Kyiv. (in Ukrainian).

Holikov O., Deneka O. (2012). Sotsialnyi chas ta sotsiokulturni nerivnosti: fenomenalnist, proiavy, vzaiemovplyv, znannia pro chas [Social time and sociocultural inequalities: phenomenality, manifestations, interaction, knowledge of time]. Visnyk KhNU imeni V. N. Karazina. Seriia «Sotsiolohichni doslidzhennia suchasnoho suspilstva: metodolohiia, teoriia, metody». (999). 14–21. (in Ukrainian).

Kazakov V.S. (2009). Vseobshchie prichiny sotsialnykh konfliktov [Common causes of social conflicts]. Metodolohiia, teoriia ta praktyka sotsiolohichnoho analizu suchasnoho suspilstva : zb. nauk. pr. 2009. Vyp. 15. 171–177. (in Russian).

Kis O. (2008). Zhinka v tradytsiinii ukrainskii kulturi (druha polovyna XIX – pochatok XX st.) [Woman in traditional Ukrainian culture (second half of the XIX - beginning of the XX century)]. Lviv. (in Ukrainian).

Oukіn S.M. (2005). Dzhon Rolz: spravedlivost kak chestnost – dlya kogo? [John Rawls: justice as honesty - for whom?]. Feministskaya kritika i reviziya istorii politicheskoy filosofii. Moskva, 2005. 249–274. (in Russian).

Skok N.S. (2009). Chas yak chynnyk formuvannia sotsialnoi povedinky indyvida za umov suspilnykh transformatsii [Time as a factor in shaping the social behavior of the individual in terms of social transformations]. Metodolohiia, teoriia ta praktyka sotsiolohichnoho analizu suchasnoho suspilstva : zb. nauk. pr. Vyp. 15. 187–190. (in Ukrainian).

Talko Tetiana. (2018). Aktualni henderni doslidzhennia (Retsenziia na monohrafiiu: Vlasova Tetiana, Hrabovska Iryna, Halytska Yuliia. Aktualnyi hender: mizhnarodnyi ta ukrainskyi kontekst. Monohrafiia. – K.: Milenium, 2018) [Current gender research (Review of the monograph: Vlasova Tetyana, Grabovska Iryna, Halytska Yuliya. Current gender: international and Ukrainian context. Monograph. - K .: Millennium, 2018)]. Ukrainoznavchyi almanakh. Vyp. 23. 163-167. (in Ukrainian).

Khaydegger M. (1993). Vremya i bytie: Stati i vystupleniya [Time and Being: Articles and Speeches]: per s nem. Moskva, 1993. (in Russian).

Khodus O.V. (2018). Fenomen privatnostі: dosvіd sotsіalno-fіlosofskogo doslіdzhennya [The phenomenon of privacy: the experience of sociophilosophical research]. Dnіpro. (in Ukrainian).

Khollis Dzh. (2009). Zhizn kak stranstvie: Voprosy i voprosy [Life as a journey: Questions and questions]/ per. s angl. V. Mershavki. Moskva. (in Russian).

Shatalovich A.M. (2015). Metafizika semi: opit istoriko-filosofskoy rekonstruktsii [Metaphysics of the family: the experience of historical and philosophical reconstruction] : monografiya. Dnepropetrovsk. (in Russian).

Shelli M.L. (2005). Rabstvo i druzhba v brake: «Podchinenie zhenshchin» Dzhona Styuarta Millya [Slavery and friendship in marriage: "Submission of women" by John Stuart Mill]. Feministskaya kritika i reviziya istorii politicheskoy filosofii. Moskva. 249–274. (in Russian).

Grabovska Irina, Talko Tetiana, Vlasova Tetiana. (2020). New religions as the postsecular epiphenomenon of globalization in the contemporary Ukrainian society. HTS Teologiese Studies / Teological Studies. Vol. 76, № 1. DOI: https://doi.org/10.4102/hts.v76i1.5711


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Ліцензія Creative Commons
Цей твір ліцензовано на умовах Ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства — Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна.