УКРАЇНСЬКА МОЛОДЬ І ГРОМАДЯНСЬКЕ СУСПІЛЬСТВО В УМОВАХ СУЧАСНИХ ВИКЛИКІВ
DOI: https://doi.org/10.17721/2520-2626/2020.27.3
Анотація
Стаття присвячена окресленню та дослідженню низки важливих питань сьогодення, пов’язаних із вивченням ролі української молоді у розвитку громадянського суспільства в умовах неоголошеної російсько-української війни та світової кризи, пов’язаної з пандемією Covid-19, а також впливу фактора цивілізаційного прикордоння на ментальність і поведінкові реакції мешканців пограничних країн. Звертається увага на те, що водночас різноспрямовані впливи (геополітичні, культурні, релігійні та інші) роблять пограниччя зоною притягання та відштовхування, а також простором для масштабних маніпуляцій. Розбудова громадянського суспільства в зоні пограниччя має власну специфіку, яка недостатньо розроблена в наукових дослідженнях.
Значна увага приділяється зростанню значення громадянського суспільства в різноманітних сферах, починаючи від просування реформ на державному рівні й до надання волонтерської допомоги Збройним Силам України під час проведення «Операції об’єднаних сил», внутрішньо переміщеним особам та іншим категоріям населення. Успішне вирішення проблеми розбудови українського громадянського суспільства потребує ґрунтовного осмислення участі молоді у вирішенні різних проблем, що існують нині в Україні. І тому важливо, щоб у даний час молоді громадяни були готові до активної взаємодії з державою та громадськими організаціями.
У дослідженні звертається увага на те, що одним із популярних шляхів перетворення молодих людей на активних громадян України є заохочення їх до участі в процесі розбудови громадянського суспільства на всіх щаблях освітнього процесу в закладах освіти нашої держави, українських суботніх і недільних закладах освіти за кордоном, в роботі Ради молодих учених Науково-дослідного інституту українознавства і в діяльності різних громадських організацій. Все це зумовило необхідність пошуку принципово нових підходів до проблеми підготовки молоді до активного життя в українському суспільстві. Автором статті висвітлено досвід роботи вчених Науково-дослідного інституту українознавства щодо ефективних форм і методів підвищення рівня громадянської активності молоді крізь призму наукової, культурно-освітньої та просвітницької діяльності.
Ключові слова
Повний текст:
>PDFПосилання
Afonin E.A., Biel’s’ka T.V. (2013). Hlobal’ne hromadyans’ke suspil’stvo yak fenomen suchasnoho hlobal’noho svitu [Global Civil Society as a Phenomenon of the Modern Global World]. Social and Humanities Policy. Bulletin NAPA. No. 4. Pp. 9–16. (in Ukrainian).
Barabash V. (2014). Barabash V. Hromadyans’ke vykhovannya molodi v konteksti ukrayins’koho vykhovannya [Civic Education of Youth in the Context of Ukrainian Education]. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky [Scientific Notes. Pedagogy Series]. Issue 131. Pp. 43–47. (in Ukrainian).
Biel’s’ka T.V. (2014). Hlobal’ne hromadyans’ke suspil’stvo [Global Civil Society]. Politolohiya: suchasni terminy i ponyattya : korot. navch. slov.-dovid. dlya stud. VNZ I–IV rivniv akredytatsiyi. 3-tye vyd., vypr. i dopov. / za nauk. red. d-ra sots. nauk, prof. V.M. Pichi i d-ra polit. nauk, dots. N.M. Khomy [Political Science: Modern Terms and Concepts: A Short Glossary for University Students of the 1st–4th Levels of Accreditation. 3rd ed., rev. and enl. / eds. V.M. Picha and N.M. Khoma]. Lviv: Novyi Svit-2000. P. 62. (in Ukrainian).
Boiko S. (2012). Formuvannya novoho rivnya myslennya molodoho pokolinnya cherez provedennya mizhnarodnykh konkursiv z ukrayinoznavstva dlya studentiv ta molodykh uchenykh [Forming a New Level of Thinking of the Young Generation through International Contests in Ukrainian Studies for Students and Young Scholars] Osobystist, suspilstvo, derzhava: rozuminnia svobody i vidpovidalnosti [Personality, Society, State: Understanding of Freedom and Responsibility]. Kyiv: “National Academy of Management” University. Pp. 157–159. (in Ukrainian).
Boiko S. (2018). Radyans’kyy ta postradyans’kyy svitohlyady: podolannya konfliktnykh sytuatsiy v osvitn’omu prostori nezalezhnoyi Ukrayiny [Soviet and Post-Soviet Worldviews: Overcoming Conflict Situations in the Educational Space of Independent Ukraine]. Ukrainoznavstvo [Ukrainian Studies]. Issue 4 (69). Kyiv. Pp. 108–121. (in Ukrainian).
Boiko T. (2017). Transformatsiyi osvitn’ovykhovnykh protsesiv v Donets’komu krayi: protystoyannya real’nostey [Transformations of Educational Processes in Donetsk Region: Confrontation of Realities]. Ukrainoznavchyi almanakh [Ukrainian Studies Almanac]. Issue 22. Pp. 16–22. (in Ukrainian).
Vermenych Ya. (2015). Donbas yak porubizhnyy rehion: terytorial’nyy vybir [Donbass as a Border Region: A Territorial Choice]. Kyiv: Institute of History of Ukraine; National Academy of Sciences of Ukraine. 69 p. (“Studies in Regional History. Steppe Ukraine” Series). (in Ukrainian).
Voropayeva T. (2017). Ideya hromadyans’koho suspil’stva: istoriya i suchasnist’ [The Idea of a Civil Society: History and Modernity]. Nauchnyy vzglyad v budushcheye [A Scientific Look into the Future]. Issue 7. Vol. 2. Odessa: KUPRIENKO SV. Pp. 72–78. (in Ukrainian).
Voropayeva T. (2018). Formuvannya hromadyans’ko-politychnoyi identychnosti hromadyan Ukrayiny (1991–2018). [Formation of the Civic and Political Identity of Citizens of Ukraine (1991–2018)]. Nauchnyy vzglyad v budushcheye [A Scientific Look into the Future]. Issue 9. Vol. 3. Odessa: KUPRIENKO SV. Pp. 69–75. (in Ukrainian).
Vshanuvannya pam’yati Heroyiv Nebesnoyi Sotni [Honoring the Memory of the Heavenly Hundred Heroes]. (2020). [online]. URL: http://ndiu.org.ua/component/content/article/102-2009-08-31-13-55-49/2587-2020-02-27-16-47-49. (in Ukrainian).
Druhyy mizhnarodnyy mizhdystsyplinarnyy vorkshop «Imaginary Borderlands: ‘Othering’ and ‘Domestic Others’ on Post-Soviet Frontiers» [Second International Interdisciplinary Workshop “Imaginary Borderlands: ‘Othering’ and ‘Domestic Others’ on Post-Soviet Frontiers”]. (2018). [online]. URL: http://ndiu.org.ua/index.php/component/content/article/102-2009-08-31-13-55-49/2496imaginary-borderlandsothering-and-domestic-others-on-post-soviet-frontiers (in Ukrainian).
Yevropeys’ka khartiya pro uchast’ molodi v mistsevomu ta rehional’nomu zhytti [European Charter on the Participation of Youth in Local and Regional Life]. (2015). [online]. URL: https://rm.coe.int/168071b58f. (in Ukrainian).
Z ukrayinoznavstvom – do «Dzhury» [With Ukrainian Studies to “Dzhura”]. (2018). [online]. URL: http://ndiu.org.ua/index.php/component/content/article/102-2009-08-31-13-55-49/2500 (in Ukrainian).
Yivzhenko Yu.V. (2015). Formuvannya hromadyans’kosti u students’koyi molodi yak teoretychna problema [Formation of Citizenship among Students as a Theoretical Problem]. Novi tekhnolohiyi navchannia: naukovyy zbirnyk [New Learning Technologies: Scientific Collection]. Issue 87. Kyiv: MESU Institute of Innovative Technologies and Content of Education. Pp. 102–105. (in Ukrainian).
Karas’ A. (2003). Filosofiya hromadyans’koho suspil’stva v klasychnykh teoriyakh i neklasychnykh interpretatsiyakh: Monohrafiya [Philosophy of Civil Society in Classical Theories and Non-Classical Interpretations: A Monograph]. Kyiv; Lviv: Ivan Franko National University of Lviv Publishing Center. 520 p. (in Ukrainian).
Molod’ Ukrayiny – 2018. Rezul’taty reprezentatyvnoho sotsiolohichnoho doslidzhennya [Youth of Ukraine 2018. Results of a Representative Sociological Study]. (2018). [online]. Kyiv: State Enterprise Editorial Board of the Information Bulletin “Official Gazette of the President of Ukraine”. 72 p. URL: http://www.dsmsu.gov.ua/media/2019/01/08/9/Doslidjennya_broshyra.pdf. (in Ukrainian).
Piesha I. (2019). Uchast’ molodi u pryynyatti rishen’ [Participation of Young People in Decision-Making]. Molodizhna polityka ta molodizhna robota: materialy III mizhrehionalnoi nauk.-prakt. konf., 14 hrudnia 2018 r., m. Dnipro [Youth Policy and Youth Work: Proceedings of the 3rd Interregional Scientific and Practical Conference. December 14, 2018, Dnipro] / ed. Ye.I. Borodin. Dnipro: National Academy of State Administration, Dnipro Regional Institute of State Administration. 57 p. (in Ukrainian).
Prosina O. (2019). Vykhovannya «pochuttyam kordonu»: novyy aspekt u patriotychnomu vykhovanni [Education by the “Sense of Border”: A New Aspect in Patriotic Education]. Metodyst [Methodist]. No. 10 (94). Pp. 4–11. (in Ukrainian).
Reznik Yu.M. (2012). Postgrazhdanskaya obshchestvennost’: ponyatiye i perspektivy stanovleniya [Post-Civil Society: Concept and Prospects of Its Formation]. Gumanitarnyi vektor [Humanitarian Vector]. No. 3 (31). Pp. 63–71. (in Russian).
Shaihorods’kyi Yu. (2013). Hromadyans’ke suspil’stvo v Ukrayini: chynnyky y osoblyvosti formuvannya [Civil Society in Ukraine: Factors and Features of Its Formation]. Suchasna ukrains’ka polityka [Modern Ukrainian Politics]. Issue 28. Kyiv: Center for Social Communications. Pp. 323–334. (in Ukrainian).
Shepeliev M. (2013). Hlobal’ne hromadyans’ke suspil’stvo yak kontsept i sotsial’na real’nist’ [Global Civil Society as a Concept and Social Reality]. Visnyk L’vivs’koho universytetu. Seriia: Mizhnarodni vidnosyny [Bulletin of Lviv University. Series: International Relations]. Issue 3. Pp. 25–38. (in Ukrainian).
Bull H. (1966). International Theory: The Case of a Classical Approach. World Politics. No. 3 (18). Pp. 361–377. (in English).
Buyskykh J. (2019). In Pursuit of Healing and Memories: Cross-Border Ukrainian Pilgrimage to Polish Shrine. Journal of Global Catholicism. Vol. 3. Issue 1. Article 4. Pp. 64–98. (in English).
Matei S.A. (2011). Virtual Sociability: From Community to Communitas. Indianapolis / B.C. Britt (Ed). Indiana: Inter Academic Press. 152 р. (in English).
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
Цей твір ліцензовано на умовах Ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства — Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна.