ПРОБЛЕМИ ЕТНОКУЛЬТУРНОГО ПРОСТОРУ АР КРИМ В КОНТЕКСТІ АНЕКСІЇ ПІВОСТРОВА
DOI: https://doi.org/10.17721/2520-2626/2017.22.3
Анотація
В системі етнокультурних взаємин в АР Крим ключове місце посідає кримськотатарська проблема, зумовлена як низкою успадкованих від минулого факторів, так і недосконалістю законодавчої бази України, її етнонаціональної політики. Сформована за роки незалежності політико-правова база створила підґрунтя для гармонійного поєднання інтересів усіх складових української політичної нації, однак вона недостатньо забезпечила рівні умови для етнонаціонального розвитку й активної участі у державотворчих процесах кримськотатарського народу та національних меншин. За даними Всеукраїнського перепису населення України 2001 р., в Автономній Республіці Крим проживало 24,3 % українців, 58,3% – росіян, 12,0% – кримських татар, 5,4 % – інших національностей, зокрема, білорусів – 1,4 %, татар – 0,5 % та ін. Окрема статистика по місту Севастополю свідчить про переважання російського населення (71,6 %), майже середньостатистичний по Криму відсоток українців (22,4 %) та про нечисельну кримськотатарську громаду (0,5 %). За роки незалежності національно-культурні потреба українців і кримських татар задовольнялися вкрай погано. Так, з 583 шкіл, що функціонували у Криму в 2014 р., лише 7 були україномовними, а з 23,4% школярів – етнічних українців – державною мовою навчалися лише 0,7 %. У 2013/14 навчальному році рідною мовою здобували освіту 5551 кримськотатарська дитина, національно-культурні потреби кримських татар не задовольнялися повністю, кількість навчальних місць в кримськотатарських класах не відповідала реальним потребам. Однією з причин такої ситуації була відсутність кваліфікованих педагогічних кадрів, недостатнє забезпечення навчальною літературою тощо. Після анексії Криму українська мова, яку окупаційна влада визнала однією із державних, майже повністю зникла з освітнього простору Криму, із 7 шкіл з українською мовою навчання залишилась тільки 1. У Республіці Крим продовжує функціонувати 15 загальноосвітніх закладів з кримськотатарською мовою навчання (201 клас, 3651 учень). Виклики в гуманітарній сфері, зокрема упосліджене становище української мови в культурно-освітньому континуумі Криму, задовго до початку збройного конфлікту на сході України та анексії АР Крим знаходилися у полі зору української гуманітаристики, провідні науковці вказували на негативні етнокультурні тенденції, викликані бездіяльністю органів державної влади, що підсилювали загрози дезінтеграції та втрати державного суверенітету. За роки незалежності України в Криму не було сформовано сильного проукраїнського електорату, здатного до відстоювання державного суверенітету. Враховуючи постійну підтримку Росією російської громади півострова, лобіювання ідеї «руського мира» та «исконно русcкого Крыма» і недостатню підтримку Україною української та кримськотатарської громад, які здатні були б протистояти сепаратистським загрозам, ідеологічна війна на теренах Криму була програна ще до 2014 р., що стало однією з причин анексії півострова.
Ключові слова: національна культура, АР Крим, анексія, українці, кримські татари, росіяни, гуманітарні виклики.
Повний текст:
>PDFПосилання
“Annexed” Education in Temporarily Occupied Crimea. Monitoring Report (2015). In: Yu. TYSHCHENKO, O. SMIRNOVA, eds., Ukrainian Center for Independent Political Research. Kyiv: Ahentstvo “Ukraina”, 40 p. [in Ukr.]
AR of Crimea: People, Problems, Prospects (2008). Natsionalna bezpeka i oborona, (10), 88 p. [in Ukr.]
“They Began Speaking Russian in Crimea” – an Interview with A. Rudiakov, Rector of Crimean Republican Institute of Post-Graduate Pedagogical Education. [online]. Available at: http://krippo.ru/home/3- 2012-06-10-16-55-56/534-2015-04-06-15-01-11 [in Rus.]
Gazizova O. Tendencies and prospects for the development of nationality in Krima: Ukrainian-language vimir / Gazizova Olena // Ukrayinoznavstvo. – 2010. – # 1. – S. 9–103.
Challenges and Threats to the Humanitarian Security of the Ukrainian State. (2015). In: S. ZDIORUK, ed., Zbirnyk naukovo-ekspertnykh materialiv. (Collected Scientific-Expert Materials). Kyiv: National Institute for Strategic Studies Press, 104 p. [in Ukr.]
VOLVACH, P. (2007). The Gordian Knot of Ukrainian-Language Education in Crimea. Krymska svitlytsia, (7). [in Ukr.]
VOLVACH, P. (2003). Crimean Anomalies (Who Teaches and Who Is Brought Up in Crimean Schools). Ukrainoznavstvo (Ukrainian Studies), Vol. 1, p. 201. [in Ukr.]
VOLVACH, P. (2008). Ukrainian Spring in Crimea (Political and Civil Journalism). In: Crimean Center of Independent Researchers and Journalists; Freedom of Press Monitoring Committee in Crimea; Crimean Branch of T. Shevchenko Scientific Society. Simferopol: Dolia, 359 p. [in Ukr.]
HNATKEVYCH, Yu. (2008). Ukrainian Language Must Play a Uniting Role in Ukraine. Natsionalna bezpeka i oborona, (10), p. 75. [in Ukr.]
State Archives of the Autonomous Republic of Crimea. [in Ukr.]
State Archives of the Autonomous Republic of Crimea. [in Ukr.]
State Archives of the Autonomous Republic of Crimea. [in Ukr.]
State Archives of the Autonomous Republic of Crimea. [in Ukr.]
KALAKURA, O. (2004). Cultural and Educational Renaissance of Ethne in the AR of Crimea: Achievements and Prospects. In: Problemy intehratsii krymskykh repatriantiv v ukrayinske suspilstvo. (Problems of Integrating Crimean Repatriates into the Ukrainian Society). Kyiv, pp. 509–522. [in Ukr.]
KURINNYI, O. (2007). Linguocultural Conflict in Ukraine: Regional Aspect. Ukrainoznavstvo (Ukrainian Studies), Vol. 4, pp. 64–68. [in Ukr.]
KURAS, I., ed., PANCHUK, M., BERIKOVA, H., HANKEVYCH, V., et. al. (2005). Crimea in Ethnopolitical Dimension. Kyiv, 533 p. [in Ukr.]
LOSIEV, I. Legendary and Real Crimea. [online]. Available at: http://www.radiosvoboda.org/a/1197250.html [in Ukr.]
On the Condition of Education in the State Languages (Crimean Tatar, Ukrainian) and Studying Mother Tongues at Educational Institutions of the Republic of Crimea. [online]. Available at: http://monm.rk.gov.ru/rus/info.php?id=652570 [in Rus.]
Crimea–Ukraine Educational Centers. [online]. Available at: http://mon.gov.ua/tsontent/%D0%9D%D0%BE%D0%B2 %D0%B8%D0%BD%D0%B8/2017/08/21/krim-ukrayinaonovlenij- 21082017.pdf. [in Ukr.]
Legal Regulation of Mother Tongue Teaching and Studying. [online]. Available at: http://monm.rk.gov.ru/rus/info.php?id=652570 [in Rus.]
Provisional Curricula for Teaching Ukrainian Language. [online]. Available at: http://monm.rk.gov.ru/rus/info.php?id=652570 [in Rus.]
“Russia Considers Russian Language as an Element for Involvement in the ‘Russian World’,” Leonov. [online]. Available at: https://ua.krymr.tsom/a/28766043.html [in Ukr.]
Russia only Pretends to Teach Children in Crimea in the Crimean Tatar Language. [online]. Available at: https://ua.tsensor.net.ua/n455292 [in Ukr.]
SERHIICHUK, V. (2016). Ukrainian Crimea. 3rd ed., expanded. Vyshhorod: M. Serhiichuk, 362 p. [in Ukr.]
The List of Textbooks Prepared and Published by “Prosveshcheniye” Publishing House JSC on Order of the Republic of Crimea Ministry of Education, Science, and Youth in 2015–2016. [online]. Available at: http://monm.rk.gov.ru/rus/info.php?id=652570 [in Rus.]
UN Office of the High Commissioner for Human Rights. Thematic Report “Human Rights Situation in the Temporarily Occupied Autonomous Republic of Crimea and the City of Sevasopol (Ukraine)” [online]. Available at: http://www.ohchr.org/Dotsuments/Tsountries/UA/Tsrimea 2014_2017_Ukrainian.pdf [in Ukr.]
Ukrainian Language in Crimea: Outlaw Status. [online]. Available at: https://ru.krymr.tsom/a/28757474.html [in Rus.]
Crimean Tatars’ Information and Records Center. [online]. Available at: http://www.tsrimeatau.org.ua. [in Ukr.]
PETROGRADSKAYA, A. (2007). Ethnic History of Crimea in Tables, Sketch Maps, and Diagrams (After the Data of Population Censes): Information Guide. Simferopol: AntikvA, 20 p., 5 maps. [in Rus.]
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
Цей твір ліцензовано на умовах Ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства — Поширення На Тих Самих Умовах 4.0 Міжнародна.